Προβληματισμός, αντιδράσεις και ένταση επικρατεί σε μέρος της τοπικής κοινωνίας των Χανίων, με αφορμή το έργο «Γραμμή μεταφοράς Υψηλής Τάσης 150 KV Χανιά – Δαμάστα, με φορέα τον ΑΔΜΗΕ ΑΕ».
Χτες συνεδρίασε η επιτροπή Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Κρήτης για θέματα που αφορούν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Από τη συνεδρίαση αποσύρθηκε το θέμα που αφορά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του συγκεκριμένου έργου, προκειμένου, σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη, Νίκο Ξυλούρη, να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες διαδικασίες διαβούλευσης με τις οικείες δημοτικές Αρχές. Το θέμα προβλέπεται να εξεταστεί σε επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας.
Από τις αρχές Μαρτίου, το έργο για την τοποθέτηση της γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης, έχει ξεσηκώσει σε όλο το νομό Χανίων, κύμα αντιδράσεων από αυτοδιοικητικούς, τοπικά συμβούλια, φορείς, συλλόγους, καθώς και απ’ τους κατοίκους των δήμων Σφακίων, Αποκόρωνα, Κισσάμου, Κανδάνου – Σελίνου και Χανίων.
Για το ζήτημα θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 31 Μαρτίου στις 5 μ.μ. στο Ίδρυμα «Αγία Σοφία» Αποκορώνου.
Δήμος Αθηναίων: Δημιουργία μνημείου για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη
Εγκρίθηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων η δημιουργία μνημείου για τα θύματα του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, ύστερα από την εισήγηση του Δημάρχου Αθηναίων, Χάρη Δούκα.
Στην τοποθέτησή του, ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας ανέφερε: «Στις 28 Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη συνέβη η μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στα χρονικά της ελληνικής ιστορίας. Χάθηκαν 57 συνάνθρωποι μας, στην πλειονότητά τους νέα παιδιά, και τραυματίστηκαν άλλοι 85. Οι συγγενείς και οι οικείοι των επιβατών δίνουν από την πρώτη στιγμή μια απολύτως άνιση μάχη απέναντι στην απώλεια, ζητώντας συγχρόνως σθεναρά και επίμονα την ανάδειξη της αλήθειας, την απονομή δικαιοσύνης και τη δικαίωση των ανθρώπων τους.
Από την πρώτη στιγμή που διαδόθηκε η θλιβερή είδηση, ολόκληρη η χώρα ταυτίστηκε με τα πρόσωπα αυτά θρηνώντας βουβά για το χαμό, την ασύλληπτη οδύνη, τα λάθη, τις παραλείψεις και τις ολέθριες παθογένειες ενός ανεπαρκούς κρατικού μηχανισμού.
Ένα χρόνο και πλέον μετά την τραγωδία, ο Δήμος Αθηναίων με σεβασμό απέναντι στους ανθρώπους που χάθηκαν και στους οικείους τους, επιθυμεί να τιμήσει την μνήμη τους και να ενώσει τη φωνή του με όλους αυτούς που διεκδικούν απόδοση δικαιοσύνης και ένα κράτος ασφαλές και δίκαιο.
Δεσμευόμαστε, λοιπόν, ότι θα δημιουργηθεί ένα μνημείο, που θα τιμά τη μνήμη των συνανθρώπων μας και θα διατηρεί άσβεστη την ανάγκη για αλήθεια, δικαιοσύνη και ασφάλεια. Η επιλογή της τοποθεσίας, καθώς και το είδος του μνημείου θα αποφασισθεί από κοινού με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, σε συνεννόηση με τον Σύλλογο των συγγενών των θυμάτων, με τον οποίο έχει ήδη πραγματοποιηθεί μία συνάντηση.
Ευελπιστούμε η πρωτοβουλία μας αυτή να αποτελέσει μια συμβολική κίνηση συμπαράστασης στον προσωπικό και συλλογικό πόνο, που προκάλεσε το δυστύχημα, αλλά και να καταδείξει ότι ο Δήμος Αθηναίων είναι παρών στην προσπάθεια για αλήθεια, δικαιοσύνη και ασφάλεια».
10 κρίσιμες παρεμβάσεις του δήμου Αθηναίων για την ανάταξη του έργου της Διπλής Ανάπλασης
Χάρης Δούκας: «Έχουμε τη γνώση και την αποφασιστικότητα να παραδώσουμε ένα νέο γήπεδο – κόσμημα»
Σε δέκα αποφασιστικής σημασίας παρεμβάσεις για την ανάταξη του έργου της «Διπλής Ανάπλασης» εκ μέρους της νέας δημοτικής αρχής, τις 90 πρώτες ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων της, αναφέρθηκε ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
Ο δήμαρχος Αθηναίων επισήμανε ότι οι αναμφισβήτητες καθυστερήσεις προφανώς οφείλονται στην προηγούμενη δημοτική αρχή. Επισήμανε ότι στόχος είναι να μην υπάρξει ουδεμία περαιτέρω πηγή καθυστέρησης και με εύστοχους χειρισμούς να απορροφήσουν τις καθυστερήσεις που έχουν επισυμβεί, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι η τωρινή δημοτική αρχή, έχει τη γνώση και την αποφασιστικότητα να παραδώσει ένα νέο γήπεδο – κόσμημα και ένα νέο τοπόσημο, παγκόσμιας εμβέλειας, τον νέο Ελαιώνα της Αθήνας, δίπλα στην Ακρόπολη.
Ο Χάρης Δούκας, συγκεκριμένα, υπογράμμισε:
Όταν αναλάβαμε, το ζήτημα της χρηματοδότησης του γηπέδου ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού ήταν κυριολεκτικά στον αέρα. Υπήρχε μία Απόφαση προένταξης, τον Φεβρουάριο του 2022, και τίποτα άλλο. Η σχετική πρόσκληση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βγήκε μόλις στις 27 Φεβρουαρίου του 2024, δύο ολόκληρα χρόνια μετά την προένταξη και -εννοείται- κατόπιν παρέμβασής μας. Έκτοτε, από την ίδια κιόλας μέρα, συνεργαστήκαμε με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και σήμερα καταθέσαμε τον σχετικό φάκελο, κατόπιν έγκρισης (ομόφωνης μάλιστα) από τη Δημοτική Επιτροπή (208/2024 ΠΟΕ). Αναμένουμε τώρα την Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την οριστική έγκριση της χρηματοδότησης.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση της Απορρύπανσης, είναι γνωστό ότι ο χώρος του γηπέδου είχε εκσκαφτεί το 2009 αλλά από τότε είχε γεμίσει με αυθαίρετες αποθέσεις μπάζων και σκουπιδιών. Ανατέθηκε μία Σύμβαση τον Μάρτιο του 2023 για την Απορρύπανση του χώρου, όμως τα χρήματα δεν ήταν επαρκή. Από τον Αύγουστο του 2023 υπήρχε καταγεγραμμένη ανάγκη για επιπρόσθετα κονδύλια. Μετά από τόσους μήνες τώρα λύνεται το πρόβλημα. Διαβουλευθήκαμε τόσο με το ΥΠΟΙΚ όσο και με το ΥΠΕΝ (ΥΜΕΠΕΡΑΑ) για την ανάγκη συνέχισης των εργασιών απορρύπανσης στον περιβάλλοντα χώρο που θα ανεργεθεί το γήπεδο και διασφαλίσαμε 4 εκ. για την απορρύπανση.
Επίσης, απαιτούνται χωματουργικές εργασίες για την απομάκρυνση πάσης φύσεως υλικών στο υπό κατασκευή γήπεδο ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού, μετά από διαβούλευση με το Υπουργείο Οικονομικών και σε συνέχεια της πρόσκληση με τίτλο «ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΝΕΩΝ ΕΡΓΩΝ ΣΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ» διασφαλίσαμε τα αναγκαία κονδύλια ύψους 6.863.881,99 €, από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης – Ειδικό Πρόγραμμα Δήμου Αθηναίων. Καταρτίσαμε τον σχετικό Φάκελο κατόπιν έγκρισης (ομόφωνης και εδώ) από τη Δημοτική Επιτροπή (204/2024 ΠΟΕ) και αναμένουμε τη σχετική Υπουργική Απόφαση. Αμέσως μόλις εκδοθεί αυτή, υπογράφουμε τη Σύμβαση με την Ανάδοχο Κοινοπραξία – η οποία προφανώς και πρέπει να αναλάβει να κάνει αυτές τις εργασίες με Συμπληρωματική Σύμβαση- και έτσι μπορούν οι εργασίες για το νέο Γήπεδο να ξεκινήσουν.
Σχετικά με την Οικοδομική Άδεια, ξεμπλοκάρουμε το θέμα του Τοπογραφικού, η έκδοση του οποίου είναι στην αρμοδιότητα του Δήμου. Από τον Οκτώβριο του 2023 το ζήτημα ήταν σε εκκρεμότητα, τελικά στις 9 Φεβρουαρίου 2024, το Τοπογραφικό οριστικοποιήθηκε και ανέβηκε στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Άδειες.
Επιλύουμε, σε συνεργασία με την ΔΑΟΚΑ, τα προβλήματα αναφορικά με την έγκριση του Διαγράμματος Κάλυψης. Για παράδειγμα, ένα από τα ζητήματα ήταν αυτό του καθορισμού του ακριβούς αριθμού των θέσεων στάθμευσης. Από τον Οκτώβριο του 2023 είχε τεθεί το ζήτημα. Τελικά, επιλύθηκε με τροπολογία η οποία ψηφίστηκε στις 29 Φεβρουαρίου 2024 και η οποία καθορίζει ως θέσεις στάθμευσης τον ανώτατο αριθμό που προβλεπόταν στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, δηλαδή 450 θέσεις στάθμευσης, οι 325 κάτω από το νέο Γήπεδο και οι 125 κάτω από τις εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη.
Αυτές τις μέρες επιλύουμε ένα ακόμη πρόβλημα που προέκυψε ξαφνικά: Μέσα στο οικόπεδο υπάρχουν κτίσματα, που έχουν περιέλθει στην ιδιοκτησία του Δήμου Αθηναίων και πρέπει να βγει Άδεια Κατεδάφισής τους, πριν βγει η Άδεια του νέου Γηπέδου. Βρήκαμε μία μεθοδολογία, οδεύει προς τη λύση και το ζήτημα αυτό.
Άλλες δύο σημαντικές Συμβάσεις που πρέπει να συναφθούν αφορούν τους δύο Τεχνικούς Συμβούλους. Ως προς τον πρώτο Τεχνικό Σύμβουλο, για το νέο Γήπεδο και τις εγκαταστάσεις του Ερασιτέχνη, έγινε η Δημοπράτηση και εξελίσσεται η σχετική διαδικασία. Μάλιστα, προχωρήσαμε σε μία μικρή Σύμβαση -γέφυρα, μέχρι να υπογραφεί η κύρια Σύμβαση.
Ως προς τον δεύτερο Τεχνικό Σύμβουλο, για το Πράσινο, τους Κοινόχρηστους Χώρους, την Οδοποιία, την Αποχέτευση και τον Ποδηλατόδρομο, είμαστε στο τελικό στάδιο προετοιμασίας της Διακήρυξης.
Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα με σοβαρές καθυστερήσεις αφορά την ιδιοκτησία της γης στο χώρο της «Διπλής Ανάπλασης». Από την πρώτη μέρα το τρέξαμε με ιδιαίτερη επιμέλεια και επίπονες προσπάθειες, καθώς και τη φιλότιμη συμβολή των υπηρεσιακών παραγόντων, και καταφέραμε να μαζέψουμε τα στοιχεία, δημιουργώντας μία συνολική λίστα παρακολούθησης της προόδου των απαλλοτριώσεων. Ευθύς αμέσως ξεκινήσαμε τα ραντεβού με τους ιδιοκτήτες προκειμένου να επιταχύνουμε τις διαδικασίες συμβιβασμού. Στη μέχρι τώρα υλοποίηση των συναντήσεων (άνω των 12), πετύχαμε στην πλειοψηφία, δίκαιο συμβιβασμό με τους ιδιοκτήτες. Στα υπόλοιπα αναμένουμε την εκτίμηση για να προχωρήσουμε σε συμβιβασμό.
Συγκροτήσαμε 8μελή ομάδα έργου, στην οποία επικεφαλής είμαι εγώ ο ίδιος, και συμμετέχουν σε αυτήν ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Αθηναίων, ο Αντιδήμαρχος Υποδομών, Προϊστάμενοι αρμόδιων Διευθύνσεων, η Δικηγόρος της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου Αθηναίων και εξειδικευμένος Νομικός Σύμβουλος.
Απάντηση της ΚΕΔΕ σε ανακοίνωση του ΥΠΕΝ σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων περί κινήτρων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού
Συγγραφέας:
Δημήτρης Καλφόπουλος
Στις
Σε
Newsletter (middle),Ανακοινώσεις - Δελτία Τύπου,Περιβάλλον - Ενέργεια - Χωροταξία |
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα
Στις 19 Μαρτίου το Υπουργείο Περιβάλλοντος προέβη στην έκδοση απαράδεκτης ανακοίνωσης με τίτλο «Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων περί κινήτρων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ)» μέσω της οποίας προσπαθεί να εκφοβίσει τους δήμους και να ακυρώσει εν γένει τη θεσμική λειτουργία και την αποστολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας.
Σε απάντηση της ανακοίνωσης του Υπουργείου ως Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, διαμαρτυρόμαστε εντόνως και τονίζουμε τα ακόλουθα:
Η ΚΕΔΕ συμμετέχει δια εκπροσώπου της μετά από απόφαση του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κου Ευθυμίου Μπακογιάννη στην ομάδα εργασίας για την επανεξέταση των κινήτρων του ΝΟΚ και συμβάλει με την ανελλιπή παρουσία της στις συνεδριάσεις, εκπροσωπώντας πάντα την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην θετική κατεύθυνση της αναθεώρησης των κινήτρων του ΝΟΚ, με γνώμονα την ενίσχυση της κλιματικής ουδετερότητας, με την ταυτόχρονη προστασία των πόλεών μας από την υπερδόμηση που έχουν προκαλέσει τα κίνητρα αυτά.
Οι θέσεις που εκφράζονται από την εκπροσώπησή μας στις συνεδριάσεις της ομάδας, αφορούν τις θέσεις της ΚΕΔΕ όπως άλλωστε αυτές έχουν διατυπωθεί σε προηγούμενη ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της και κατ’ επέκταση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας. Σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν την προσωπική άποψη των εκπροσώπων μας και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του δημοσίου διαλόγου.
Σε ότι αφορά τις εργασίες της επιτροπής, ενώ η παραγωγική διαδικασία διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων βρίσκεται σήμερα, σε ώριμο στάδιο προς ολοκλήρωση, η ανακοίνωση του Υπουργείου ανατρέπει τον προγραμματισμό της ομάδας και αναφέρει πως: «αναμένεται να συμπεριλάβει στην εξέτασή της και τα στοιχεία που θα προκύψουν από επερχόμενες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, σχετικά με διατάξεις του ΝΟΚ» δηλαδή, παραπέμπει μονομερώς το τελικό πόρισμα της ομάδας εργασίας σε χρονικό ορίζοντα πέραν του έτους, χωρίς αυτό να έχει συζητηθεί σε καμία συνεδρίαση της ομάδας.
Στη συνέχει το Υπουργείο αλαζονικά και απερίσκεπτα προτρέπει έμμεσα τους πολίτες να εκδώσουν οικοδομικές άδειες, με βάση τα κίνητρα του ΝΟΚ, αγνοώντας την απόφαση του Ε΄Τμήματος του ΣτΕ που τις καθιστά αντισυνταγματικές δημιουργώντας τον κίνδυνο, αν υιοθετηθούν οι θέσεις τους να προκληθούν στο άμεσο μέλλον και μέχρι την τελική απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ αμέτρητες δικαστικές διενέξεις μεταξύ όμορων ιδιοκτητών, αφού είναι προφανές και αναπόφευκτο ότι κάθε άδεια η οποία τυχόν εκδίδεται με βάση τις επίμαχες διατάξεις, θα προσβάλλεται με βάση το σκεπτικό των αποφάσεων του Ε΄ μήματος ΣτΕ από τους γείτονες, οι οποίοι θίγονται από τα «bonus» του Ν.Ο.Κ.
Αντιθέτως, η Τοπική Αυτοδιοίκηση παραλαμβάνει τα ηνία και προτίθεται να προστατεύσει τους πολίτες αποτελεσματικά, χωρίς να αναστείλει συλλήβδην την οικοδομική δραστηριότητα, με σκοπό να αποτρέψει περιβαλλοντικά «τετελεσμένα», προς όφελος της νομιμότητας και της ασφάλειας δικαίου.
Τέλος, η ΚΕΔΕ διαμαρτύρεται έντονα για την απαράδεκτη απόπειρα του Υπουργείου να ακυρώσει το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως αυτός περιγράφεται από το άρθρο 102 του Συντάγματος της Ελλάδας και την προτροπή όπως αυτή διατυπώνεται στην ανακοίνωση: «Οι αιρετοί εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών οφείλουν να είναι χρήσιμοι αρωγοί της Πολιτείας όπως και των συμφερόντων των συμπολιτών τους. Οφείλουν να μην κινδυνολογούν και να μην προβαίνουν σε αυθαίρετες αποφάσεις που πλήττουν εν τέλει το αναφαίρετο συνταγματικό δικαίωμα της ιδιοκτησίας». Μια φράση που ακυρώνει το θεσμικό μας ρόλο και καταστρατηγεί κάθε έννοια διοικητικής αυτοτέλειας των δήμων.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να ανακαλέσει την απαράδεκτη ανακοίνωσή της και να σεβαστεί την καταστατική θέση των αιρετών εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την εγγύτερη προς την κοινωνία βαθμίδα διακυβέρνησης της χώρας.
Απάντηση ΚΕΔΕ σε ανακοίνωση του ΥΠΕΝ σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων περί κινήτρων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού
Στις 19 Μαρτίου το Υπουργείο Περιβάλλοντος προέβη στην έκδοση απαράδεκτης ανακοίνωσης με τίτλο «Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων περί κινήτρων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ)» μέσω της οποίας προσπαθεί να εκφοβίσει τους δήμους και να ακυρώσει εν γένει τη θεσμική λειτουργία και την αποστολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας.
Σε απάντηση της ανακοίνωσης του Υπουργείου ως Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας, διαμαρτυρόμαστε εντόνως και τονίζουμε τα ακόλουθα:
Η ΚΕΔΕ συμμετέχει δια εκπροσώπου της μετά από απόφαση του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κου Ευθυμίου Μπακογιάννη στην ομάδα εργασίας για την επανεξέταση των κινήτρων του ΝΟΚ και συμβάλει με την ανελλιπή παρουσία της στις συνεδριάσεις, εκπροσωπώντας πάντα την Τοπική Αυτοδιοίκηση, στην θετική κατεύθυνση της αναθεώρησης των κινήτρων του ΝΟΚ, με γνώμονα την ενίσχυση της κλιματικής ουδετερότητας, με την ταυτόχρονη προστασία των πόλεών μας από την υπερδόμηση που έχουν προκαλέσει τα κίνητρα αυτά.
Οι θέσεις που εκφράζονται από την εκπροσώπησή μας στις συνεδριάσεις της ομάδας, αφορούν τις θέσεις της ΚΕΔΕ όπως άλλωστε αυτές έχουν διατυπωθεί σε προηγούμενη ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της και κατ’ επέκταση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της χώρας. Σε καμία περίπτωση δεν εκφράζουν την προσωπική άποψη των εκπροσώπων μας και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του δημοσίου διαλόγου.
Σε ότι αφορά τις εργασίες της επιτροπής, ενώ η παραγωγική διαδικασία διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων βρίσκεται σήμερα, σε ώριμο στάδιο προς ολοκλήρωση, η ανακοίνωση του Υπουργείου ανατρέπει τον προγραμματισμό της ομάδας και αναφέρει πως: «αναμένεται να συμπεριλάβει στην εξέτασή της και τα στοιχεία που θα προκύψουν από επερχόμενες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, σχετικά με διατάξεις του ΝΟΚ» δηλαδή, παραπέμπει μονομερώς το τελικό πόρισμα της ομάδας εργασίας σε χρονικό ορίζοντα πέραν του έτους, χωρίς αυτό να έχει συζητηθεί σε καμία συνεδρίαση της ομάδας.
Στη συνέχει το Υπουργείο αλαζονικά και απερίσκεπτα προτρέπει έμμεσα τους πολίτες να εκδώσουν οικοδομικές άδειες, με βάση τα κίνητρα του ΝΟΚ, αγνοώντας την απόφαση του Ε΄Τμήματος του ΣτΕ που τις καθιστά αντισυνταγματικές δημιουργώντας τον κίνδυνο, αν υιοθετηθούν οι θέσεις τους να προκληθούν στο άμεσο μέλλον και μέχρι την τελική απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ αμέτρητες δικαστικές διενέξεις μεταξύ όμορων ιδιοκτητών, αφού είναι προφανές και αναπόφευκτο ότι κάθε άδεια η οποία τυχόν εκδίδεται με βάση τις επίμαχες διατάξεις, θα προσβάλλεται με βάση το σκεπτικό των αποφάσεων του Ε΄ Τμήματος ΣτΕ από τους γείτονες, οι οποίοι θίγονται από τα «bonus» του Ν.Ο.Κ.
Αντιθέτως, η Τοπική Αυτοδιοίκηση παραλαμβάνει τα ηνία και προτίθεται να προστατεύσει τους πολίτες αποτελεσματικά, χωρίς να αναστείλει συλλήβδην την οικοδομική δραστηριότητα, με σκοπό να αποτρέψει περιβαλλοντικά «τετελεσμένα», προς όφελος της νομιμότητας και της ασφάλειας δικαίου.
Τέλος, η ΚΕΔΕ διαμαρτύρεται έντονα για την απαράδεκτη απόπειρα του Υπουργείου να ακυρώσει το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως αυτός περιγράφεται από το άρθρο 102 του Συντάγματος της Ελλάδας και την προτροπή όπως αυτή διατυπώνεται στην ανακοίνωση: «Οι αιρετοί εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών οφείλουν να είναι χρήσιμοι αρωγοί της Πολιτείας όπως και των συμφερόντων των συμπολιτών τους. Οφείλουν να μην κινδυνολογούν και να μην προβαίνουν σε αυθαίρετες αποφάσεις που πλήττουν εν τέλει το αναφαίρετο συνταγματικό δικαίωμα της ιδιοκτησίας». Μια φράση που ακυρώνει το θεσμικό μας ρόλο και καταστρατηγεί κάθε έννοια διοικητικής αυτοτέλειας των δήμων.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, να ανακαλέσει την απαράδεκτη ανακοίνωσή της και να σεβαστεί την καταστατική θέση των αιρετών εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, την εγγύτερη προς την κοινωνία βαθμίδα διακυβέρνησης της χώρας.
Παρουσίαση της πρότασης της ΚΕΔΕ για την ολιστική διαχείριση των υδάτων στη σημερινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου
Συγγραφέας:
Δημήτρης Καλφόπουλος
Στις
Σε
Newsletter (middle),Ανακοινώσεις - Δελτία Τύπου,Περιβάλλον - Ενέργεια - Χωροταξία |
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα
Λ. Κυρίζογλου:
Η Αυτοδιοίκηση συνεπής στη δέσμευσή της καταθέτει τη δική της πρόταση για την ολιστική διαχείριση των υδάτων –
Αν από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει ειλικρινής διάθεση για ειλικρινή, γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, τότε θα έχουμε θετικά αποτελέσματα
«Η Αυτοδιοίκηση συνεπής στη δέσμευση που είχε αναλάβει απέναντι στην κυβέρνηση να καταθέσει τη δική της ολιστική πρόταση για τη διαχείριση των υδάτων, την τήρησε. Με υπευθυνότητα και σοβαρότητα προχωρά στην κατάθεση, ως βάση συζήτησης και ολοκληρωμένης πρότασης – νομοθετικής ρύθμισης για επιτυχία του εγχειρήματος. Αν από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει ειλικρινής διάθεση για ειλικρινή, γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, τότε θα έχουμε θετικά αποτελέσματα».
Τα παραπάνω τόνισε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λ. Κυρίζογλου στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ κατά την παρουσίαση της πρότασης για μεταρρύθμιση της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης με παρόχους των υπηρεσιών και τους δήμους. Αναφερόμενος στις προτάσεις που κατέθεσε στην ΚΕΔΕ ο υπουργός ΥΠΕΝ Θ. Σκυλακάκης, υπογράμμισε ότι έχουν μεν ορισμένα θετικά σημεία αλλά τα περισσότερα δεν οδηγούν με βεβαιότητα και ασφάλεια ότι θα πετύχουν τα αναμενόμενα».
Η πρόταση, η οποία στηρίζεται σε μελέτη που εκπονήθηκε από κοινή επιστημονική ομάδα ΚΕΔΕ- ΕΔΕΥΑ – ΕΕΤΑΑ σε συστηματική διαβούλευση με τον Γ. Παπαναστασίου Β΄ αντιπρόεδρο της ΚΕΔΕ και πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΚΕΔΕ και τον Γ. Μαρινάκη, πρόεδρο της ΕΔΕΥΑ, δήμαρχο Ρεθύμνου, θα κατατεθεί άμεσα στην πολιτική ηγεσία των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, τη ΡΑΑΕΥ, ενόψει των επικείμενων αλλαγών του θεσμικού πλαισίου για την διαχείριση των υδάτων που προωθεί η κυβέρνηση.
Ο πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ Γ. Μαρινάκης υπογράμμισε ότι η ΕΔΕΥΑ συμφωνεί και προσυπογράφει την πρόταση της ΚΕΔΕ.
«Θεωρώ, είπε, πως αν το υπουργείο πραγματικά έχει ειλικρινή στάση και δεν υπάρχει μια εμμονική διάθεση να επιβληθούν εκ των άνω προς τα κάτω πράγματα, θα βρεθεί λύση. Διότι εμείς θέλουμε μία ουσιαστική μεταρρύθμιση».
Τα βασικά στοιχεία της πρότασης της ΚΕΔΕ
Η πρόταση της ΚΕΔΕ για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης περιλαμβάνει τις εξής βασικές επιλογές:
Η ΚΕΔΕ συμφωνεί με την ανάγκη διοικητικής μεταρρύθμισης του συστήματος των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που παρέχουν υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης (ΔΕΥΑ και Δήμων). Ωστόσο εκτιμά ότι αυτή πρέπει να έχει “ολιστικό” χαρακτήρα, δηλαδή να αφορά συνολικά τη δημόσια πολιτική ύδρευσης και αποχέτευσης σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, να οδηγεί στην Ψηφιακή Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση αυτής της δημόσιας πολιτικής, να τη συνδέει με τη δημόσια πολιτική άρδευσης και να την εντάσσει στην ευρύτερη δημόσια πολιτική διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού.
Επίσης η ΚΕΔΕ εκτιμά ότι η μεταρρύθμιση είναι αναγκαίο να στηρίζεται στις αρχές της «εταιρικής σχέσης», της «επικουρικότητας» και της «εγγύτητας στους πολίτες» και ότι πρέπει να διατηρηθούν οι ΔΕΥΑ και οι υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης των Δήμων, διότι η άσκηση των αρμοδιοτήτων τους αποτελεί τοπική υπόθεση. Επίσης, εκτιμά ότι οι «οικονομίες κλίμακας» πρέπει να επιδιωχθούν με την αξιοποίηση των θεσμών διαδημοτικής συνεργασίας (κοινές υπηρεσίες, συμβάσεις διαδημοτικής συνεργασίας).
Κατά συνέπεια, προτείνει να αντιμετωπιστούν οι εγγενείς αδυναμίες των μικρών ΔΕΥΑ και των Δήμων που έχουν δημοτική υπηρεσία ύδρευσης και αποχέτευσης, με τη νομοθέτηση της διαδημοτικής συνεργασίας στο νομαρχιακό επίπεδο με Κοινή Υπηρεσία και στο περιφερειακό επίπεδο με Διαδημοτική Επιτροπή Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔιαδΕΥΑ).
Τριετές Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης
Η ΚΕΔΕ θεωρεί ότι κλειδί για την επιτυχία της Μεταρρύθμισης είναι ένα τριετές Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης, το οποίο υλοποιείται σε δύο Φάσεις, την Φάση Α΄– Προπαρασκευής και τη Φάση Β΄– Εφαρμογής.
Το Πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να αποτελεί ξεχωριστό Κεφάλαιο του Σχεδίου Νόμου της Μεταρρύθμισης και η Φάση Προπαρασκευής να προηγείται της εφαρμογής των νομοθετικών ρυθμίσεων, ώστε οι ρυθμίσεις αυτές να μην βασίζονται σε “υποθέσεις εργασίας”, αλλά να διασφαλίζουν την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων και την επίτευξη συγκεκριμένων ρεαλιστικών στόχων.
Το τριετές Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης προτείνεται να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
Αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης, διάγνωση των αναγκών και αποτίμηση της διαχειριστικής ικανότητας των φορέων ανά Περιφερειακή Ενότητα.
Κάλυψη των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό:
Εξαίρεση των ΔΕΥΑ από τον περιορισμό των προσλήψεων (δεδομένου ότι καλύπτουν ανταποδοτικές υπηρεσίες).
Τριετές πρόγραμμα με την αναγκαία στελέχωση των ΔΕΥΑ και των Κοινών Υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τις σημερινές ανάγκες αλλά και τις προγραμματιζόμενες συνταξιοδοτήσεις της επόμενης πενταετίας. Θέσπιση διαπιστωτικής πράξης για τη στελέχωση κάθε Κοινής Υπηρεσίας.
Χρηματοδότηση των λειτουργικών δαπανών των διαδημοτικών δομών και λειτουργιών, για την παρεχόμενη σε ΔΕΥΑ και Δήμους υποστήριξη, από Ειδικό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021–2027 (με χρηματοδότηση κυρίως από τα Προγράμματα Τεχνικής Βοήθειας).
Υποστήριξη των ΔΕΥΑ, των Δήμων και των διαδημοτικών δομών για τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητάς τους.
Αντιμετώπιση του ενεργειακού προβλήματος:
Εφαρμογή ειδικού τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τα βιομηχανικά χαρακτηριστικά των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης (γεωτρήσεις, αντλιοστάσια, εγκαταστάσεις αφαλάτωσης και επεξεργασίας υγρών αποβλήτων).
Πρόγραμμα δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας και αξιοποίηση των ΑΠΕ με εξειδίκευση του Προγράμματος «Απόλλων» στον τομέα των παρόχων υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Ψηφιακή αποτύπωση των δικτύων:
Πρόγραμμα ψηφιακής αποτύπωσης των υποδομών (πηγών υδροδότησης, δικτύων, ΕΕΛ κλπ) και Πρόγραμμα αντιμετώπισης των διαρροών των δικτύων.
Βελτίωση της εισπραξιμότητας:
Σχέδιο Δράσης για την είσπραξη των οφειλών και την εφαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής και συνεργασία με την ΑΑΔΕ.
Μείωση του ΦΠΑ σε όλες τις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης.
Εθνικό Επενδυτικό Πρόγραμμα για το πόσιμο νερό και τα λύματα:
Ένταξη των προγραμμάτων που εκπονούνται σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο σε ένα Εθνικό Επενδυτικό Πρόγραμμα.
Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης:
Προγραμματική Σύμβαση των αρμόδιων Υπουργείων με την ΡΑΑΕΥ, την ΚΕΔΕ και την ΕΔΕΥΑ για τη Διακυβέρνηση της Μεταρρύθμισης.
Διασφάλιση της χρηματοδότησης των επενδυτικών και των λειτουργικών δαπανών της Μεταρρύθμισης.
Ειδικές ρυθμίσεις για τις τρεις Νησιωτικές Περιφέρειες και για τους Νησιωτικούς Δήμους των Ηπειρωτικών Περιφερειών και της Περιφέρειας Κρήτης, καθώς και για τα ειδικά ζητήματα που συνδέονται με τα ποιοτικά στοιχεία, τις ιδιαιτερότητες και την ανομοιογένεια των ΔΕΥΑ.
Ψηφιοποίηση των παρόχων υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης και δημιουργία ενός ΟΠΣ Ψηφιακής Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης.
Διεύρυνση του ρόλου της ΕΔΕΥΑ, βελτίωση της διοικητικής ικανότητάς της στην υποστήριξη των ΔΕΥΑ και αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων της.
Χρηματοδότηση της Μεταρρύθμισης
Για τη Χρηματοδότηση της Μεταρρύθμισης προτείνει να αξιοποιηθούν:
οι ίδιοι πόροι των παρόχων υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης για την κάλυψη των δαπανών του νέου προσωπικού των ΔΕΥΑ (δεδομένου ότι αφορούν ανταποδοτικές υπηρεσίες),
τα Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021–2027 και ιδίως το Πρόγραμμα «Τεχνική Βοήθεια & υποστήριξη Δικαιούχων», η Τεχνική Βοήθεια του Προγράμματος «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή», τα Περιφερειακά Προγράμματα και το Πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός», για τη χρηματοδότηση του Προγράμματος Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης.
Η χρηματοδότηση των ΔΕΥΑ (για την κάλυψη κυρίως του πρόσθετου ενεργειακού κόστους εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης), σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Διακυβέρνηση της Μεταρρύθμισης
Για τον σχεδιασμό και τη διοίκηση της εφαρμογής της μεταρρύθμισης, περιλαμβανομένης της εκπόνησης και εφαρμογής του τριετούς Προγράμματος Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης, προτείνει την υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Προεδρίας της Κυβέρνησης, του ΥΠΕΝ, του ΥΠΕΣ, του ΥΠΕΘΟ, του ΥΠΥΓ, της ΡΑΑΕΥ, της ΚΕΔΕ και της ΕΔΕΥΑ.
Για τη διασφάλιση της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης προτείνει τα ακόλουθα:
Σε εθνικό επίπεδο:
Επανασυστήνεται το Εθνικό Συμβούλιο Υδάτων με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ΕΝΠΕ, της ΚΕΔΕ, της ΕΔΕΥΑ, της ΕΥΔΑΠ, της ΕΥΑΘ και των κοινωνικών εταίρων, με γνωμοδοτικό ρόλο, ανάλογο του ρόλου της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Υδάτων.
Κατά την εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής για τα Ύδατα διατυπώνουν γνώμη τα Συμβούλια Υδάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (ΣΥΑΔ).
Ενισχύονται οι αρμόδιοι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και ιδίως οι σχετικές υπηρεσίες του ΥΠΕΝ και βελτιώνονται οι διαδικασίες συντονισμού μεταξύ των Διαχειριστικών Αρχών και του ΥΠΕΝ και η διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων που διαχειρίζονται οι συναρμόδιοι φορείς.
Σε περιφερειακό επίπεδο
Ενισχύονται με προσωπικό, μέσα και πόρους οι Διευθύνσεις Ύδατος των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
Συγκροτείται Διαδημοτική Επιτροπή Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔιαδΕΥΑ) στο επίπεδο της περιφέρειας (ή του υδατικού διαμερίσματος), ως συλλογικό όργανο των ΔΕΥΑ και των Δήμων της περιφέρειας.
Σε δημοτικό / τοπικό επίπεδο
Οι ΔΕΥΑ λειτουργούν σύμφωνα με το Ν.1069/1980, όπως ισχύει.
Συγκροτείται στο επίπεδο της Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) διαδημοτική Κοινή Υπηρεσία στη μεγαλύτερη ΔΕΥΑ της ΠΕ και σε μεγάλες σε έκταση ΠΕ και στη δεύτερη μεγαλύτερη ΔΕΥΑ της ΠΕ, ως Αυτοτελής Υπηρεσία στον ΟΕΥ της ΔΕΥΑ. Οι λοιπές ΔΕΥΑ και οι Δήμοι της ΠΕ υπογράφουν με την Κοινή Υπηρεσία Σύμβαση Διαδημοτικής Συνεργασίας. Στην περίπτωση που σε μια ΠΕ δεν υπάρχει ΔΕΥΑ, η Κοινή Υπηρεσία συγκροτείται στον Δήμο της πρωτεύουσας της ΠΕ. Η Κοινή Υπηρεσία θα παρέχει διοικητική, τεχνική και συμβουλευτική υποστήριξη στις ΔΕΥΑ και τους Δήμους.
Οι Δήμοι που δεν έχουν συστήσει ΔΕΥΑ συνεχίζουν να παρέχουν υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Κ.Δ.Κ.).
Δράσεις άμεσης εφαρμογής
Από τα παραπάνω προτεινόμενα, μπορούν να εφαρμοστούν αμέσως οι ακόλουθες δράσεις:
Η αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης, η διάγνωση των αναγκών και μια πρώτη αποτίμηση, ανά Περιφερειακή Ενότητα, της διαχειριστικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος.
Η συνεργασία ΥΠΕΝ–ΡΑΑΕΥ–ΚΕΔΕ–ΕΔΕΥΑ για την παροχή οδηγιών προς τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος και η υποστήριξη της εφαρμογής της ισχύουσας μεθόδου κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών τους. (Εκκρεμεί μόνον η έκδοση σχετικής ΚΥΑ).
Η δημιουργία πλατφόρμας συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος με την ΑΑΔΕ για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, κατά τη διαδικασία που προβλέπεται στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Η έγκριση των εκκρεμών αιτημάτων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος που αφορούν την πρόσληψη προσωπικού, στο πλαίσιο του ετήσιου σχετικού προγραμματισμού 2024 του ΥΠΕΣ, καθώς και η εξαίρεση των ΔΕΥΑ από τον περιορισμό των προσλήψεων (δεδομένου ότι καλύπτουν ανταποδοτικές υπηρεσίες).
Η εκπόνηση του Οδικού Χάρτη του Προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας του ΕΣΠΑ 2021–2027, για τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος.
Η άμεση εξειδίκευση του Προγράμματος «Απόλλων» όσον αφορά τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος, περιλαμβανομένου Οδηγού Χάρτη.
Η εφαρμογή ειδικού τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τα βιομηχανικά χαρακτηριστικά των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Η εκπόνηση Εθνικού Επενδυτικού Προγράμματος για το πόσιμο νερό και τα λύματα.
Η εκπόνηση Προγράμματος ψηφιακής αποτύπωσης των υποδομών (πηγών υδροδότησης, δικτύων, ΕΕΛ κ.λπ).
Η χρηματοδότηση των ΔΕΥΑ (για την κάλυψη κυρίως του πρόσθετου ενεργειακού κόστους εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης), σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
H πρόταση της ΚΕΔΕ για την ολιστική διαχείριση των υδάτων
Η Αυτοδιοίκηση συνεπής στη δέσμευσή της καταθέτει τη δική της πρόταση για την ολιστική διαχείριση των υδάτων – Αν από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει ειλικρινής διάθεση για ειλικρινή, γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, τότε θα έχουμε θετικά αποτελέσματα
«Η Αυτοδιοίκηση συνεπής στη δέσμευση που είχε αναλάβει απέναντι στην κυβέρνηση να καταθέσει τη δική της ολιστική πρόταση για τη διαχείριση των υδάτων, την τήρησε. Με υπευθυνότητα και σοβαρότητα προχωρά στην κατάθεση, ως βάση συζήτησης και ολοκληρωμένης πρότασης – νομοθετικής ρύθμισης για επιτυχία του εγχειρήματος. Αν από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει ειλικρινής διάθεση για ειλικρινή, γόνιμο και δημιουργικό διάλογο, τότε θα έχουμε θετικά αποτελέσματα».
Τα παραπάνω τόνισε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λ. Κυρίζογλου στη σημερινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ κατά την παρουσίαση της πρότασης για μεταρρύθμιση της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης με παρόχους των υπηρεσιών και τους δήμους. Αναφερόμενος στις προτάσεις που κατέθεσε στην ΚΕΔΕ ο υπουργός ΥΠΕΝ Θ. Σκυλακάκης, υπογράμμισε ότι «έχουν μεν ορισμένα θετικά σημεία αλλά τα περισσότερα δεν οδηγούν με βεβαιότητα και ασφάλεια ότι θα πετύχουν τα αναμενόμενα».
Η πρόταση, η οποία στηρίζεται σε μελέτη που εκπονήθηκε από κοινή επιστημονική ομάδα ΚΕΔΕ- ΕΔΕΥΑ – ΕΕΤΑΑ σε συστηματική διαβούλευση με τον Γ. Παπαναστασίου Β΄ αντιπρόεδρο της ΚΕΔΕ και πρόεδρο της Επιτροπή Περιβάλλοντος της ΚΕΔΕ και τον Γ. Μαρινάκη, πρόεδρο της ΕΔΕΥΑ, δήμαρχο Ρεθύμνου, θα κατατεθεί άμεσα στην πολιτική ηγεσία των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, τη ΡΑΑΕΥ, ενόψει των επικείμενων αλλαγών του θεσμικού πλαισίου για την διαχείριση των υδάτων που προωθεί η κυβέρνηση.
Ο πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ Γ. Μαρινάκης υπογράμμισε ότι η ΕΔΕΥΑ συμφωνεί και προσυπογράφει την πρόταση της ΚΕΔΕ.
«Θεωρώ, είπε, πως αν το υπουργείο πραγματικά έχει ειλικρινή στάση και δεν υπάρχει μια εμμονική διάθεση να επιβληθούν εκ των άνω προς τα κάτω πράγματα, θα βρεθεί λύση. Διότι εμείς θέλουμε μία ουσιαστική μεταρρύθμιση».
Τα βασικά στοιχεία της πρότασης της ΚΕΔΕ
Η πρόταση της ΚΕΔΕ για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης περιλαμβάνει τις εξής βασικές επιλογές:
Η ΚΕΔΕ συμφωνεί με την ανάγκη διοικητικής μεταρρύθμισης του συστήματος των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που παρέχουν υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης (ΔΕΥΑ και Δήμων). Ωστόσο εκτιμά ότι αυτή πρέπει να έχει “ολιστικό” χαρακτήρα, δηλαδή να αφορά συνολικά τη δημόσια πολιτική ύδρευσης και αποχέτευσης σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, να οδηγεί στην Ψηφιακή Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση αυτής της δημόσιας πολιτικής, να τη συνδέει με τη δημόσια πολιτική άρδευσης και να την εντάσσει στην ευρύτερη δημόσια πολιτική διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού.
Επίσης η ΚΕΔΕ εκτιμά ότι η μεταρρύθμιση είναι αναγκαίο να στηρίζεται στις αρχές της «εταιρικής σχέσης», της «επικουρικότητας» και της «εγγύτητας στους πολίτες» και ότι πρέπει να διατηρηθούν οι ΔΕΥΑ και οι υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης των Δήμων, διότι η άσκηση των αρμοδιοτήτων τους αποτελεί τοπική υπόθεση. Επίσης, εκτιμά ότι οι «οικονομίες κλίμακας» πρέπει να επιδιωχθούν με την αξιοποίηση των θεσμών διαδημοτικής συνεργασίας (κοινές υπηρεσίες, συμβάσεις διαδημοτικής συνεργασίας).
Κατά συνέπεια, προτείνει να αντιμετωπιστούν οι εγγενείς αδυναμίες των μικρών ΔΕΥΑ και των Δήμων που έχουν δημοτική υπηρεσία ύδρευσης και αποχέτευσης, με τη νομοθέτηση της διαδημοτικής συνεργασίας στο νομαρχιακό επίπεδο με Κοινή Υπηρεσία και στο περιφερειακό επίπεδο με Διαδημοτική Επιτροπή Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔιαδΕΥΑ).
Τριετές Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης
Η ΚΕΔΕ θεωρεί ότι κλειδί για την επιτυχία της Μεταρρύθμισης είναι ένα τριετές Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης, το οποίο υλοποιείται σε δύο Φάσεις, την Φάση Α΄– Προπαρασκευής και τη Φάση Β΄– Εφαρμογής.
Το Πρόγραμμα αυτό θα πρέπει να αποτελεί ξεχωριστό Κεφάλαιο του Σχεδίου Νόμου της Μεταρρύθμισης και η Φάση Προπαρασκευής να προηγείται της εφαρμογής των νομοθετικών ρυθμίσεων, ώστε οι ρυθμίσεις αυτές να μην βασίζονται σε “υποθέσεις εργασίας”, αλλά να διασφαλίζουν την αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων και την επίτευξη συγκεκριμένων ρεαλιστικών στόχων.
Το τριετές Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης προτείνεται να περιλαμβάνειτα ακόλουθα:
Αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης, διάγνωση των αναγκών και αποτίμηση της διαχειριστικής ικανότητας των φορέων ανά Περιφερειακή Ενότητα.
Κάλυψη των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό:
Εξαίρεση των ΔΕΥΑ από τον περιορισμό των προσλήψεων (δεδομένου ότι καλύπτουν ανταποδοτικές υπηρεσίες).
Τριετές πρόγραμμα με την αναγκαία στελέχωση των ΔΕΥΑ και των Κοινών Υπηρεσιών, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τις σημερινές ανάγκες αλλά και τις προγραμματιζόμενες συνταξιοδοτήσεις της επόμενης πενταετίας. Θέσπιση διαπιστωτικής πράξης για τη στελέχωση κάθε Κοινής Υπηρεσίας.
Χρηματοδότηση των λειτουργικών δαπανών των διαδημοτικών δομών και λειτουργιών, για την παρεχόμενη σε ΔΕΥΑ και Δήμους υποστήριξη, από Ειδικό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021–2027 (με χρηματοδότηση κυρίως από τα Προγράμματα Τεχνικής Βοήθειας).
Υποστήριξη των ΔΕΥΑ, των Δήμων και των διαδημοτικών δομών για τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητάς τους.
Αντιμετώπιση του ενεργειακού προβλήματος:
Εφαρμογή ειδικού τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τα βιομηχανικά χαρακτηριστικά των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης (γεωτρήσεις, αντλιοστάσια, εγκαταστάσεις αφαλάτωσης και επεξεργασίας υγρών αποβλήτων).
Πρόγραμμα δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας και αξιοποίηση των ΑΠΕ με εξειδίκευση του Προγράμματος «Απόλλων» στον τομέα των παρόχων υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Ψηφιακή αποτύπωση των δικτύων:
Πρόγραμμα ψηφιακής αποτύπωσης των υποδομών (πηγών υδροδότησης, δικτύων, ΕΕΛ κλπ) και Πρόγραμμα αντιμετώπισης των διαρροών των δικτύων.
Βελτίωση της εισπραξιμότητας:
Σχέδιο Δράσης για την είσπραξη των οφειλών και την εφαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής και συνεργασία με την ΑΑΔΕ.
Μείωση του ΦΠΑ σε όλες τις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης.
Εθνικό Επενδυτικό Πρόγραμμα για το πόσιμο νερό και τα λύματα:
Ένταξη των προγραμμάτων που εκπονούνται σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο σε ένα Εθνικό Επενδυτικό Πρόγραμμα.
Πρόγραμμα Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης:
Προγραμματική Σύμβαση των αρμόδιων Υπουργείων με την ΡΑΑΕΥ, την ΚΕΔΕ και την ΕΔΕΥΑ για τη Διακυβέρνηση της Μεταρρύθμισης.
Διασφάλιση της χρηματοδότησης των επενδυτικών και των λειτουργικών δαπανών της Μεταρρύθμισης.
Ειδικές ρυθμίσεις για τις τρεις Νησιωτικές Περιφέρειες και για τους Νησιωτικούς Δήμους των Ηπειρωτικών Περιφερειών και της Περιφέρειας Κρήτης, καθώς και για τα ειδικά ζητήματα που συνδέονται με τα ποιοτικά στοιχεία, τις ιδιαιτερότητες και την ανομοιογένεια των ΔΕΥΑ.
Ψηφιοποίηση των παρόχων υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης και δημιουργία ενός ΟΠΣ Ψηφιακής Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης.
Διεύρυνση του ρόλου της ΕΔΕΥΑ, βελτίωση της διοικητικής ικανότητάς της στην υποστήριξη των ΔΕΥΑ και αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων της.
Χρηματοδότηση της Μεταρρύθμισης
Για τη Χρηματοδότηση της Μεταρρύθμισης προτείνει να αξιοποιηθούν:
οι ίδιοι πόροι των παρόχων υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης για την κάλυψη των δαπανών του νέου προσωπικού των ΔΕΥΑ (δεδομένου ότι αφορούν ανταποδοτικές υπηρεσίες),
τα Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021–2027 και ιδίως το Πρόγραμμα «Τεχνική Βοήθεια & υποστήριξη Δικαιούχων», η Τεχνική Βοήθεια του Προγράμματος «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή», τα Περιφερειακά Προγράμματα και το Πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός», για τη χρηματοδότηση του Προγράμματος Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης.
Η χρηματοδότηση των ΔΕΥΑ (για την κάλυψη κυρίως του πρόσθετου ενεργειακού κόστους εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης), σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Διακυβέρνηση της Μεταρρύθμισης
Για τον σχεδιασμό και τη διοίκηση της εφαρμογής της μεταρρύθμισης, περιλαμβανομένης της εκπόνησης και εφαρμογής του τριετούς Προγράμματος Εφαρμογής της Μεταρρύθμισης, προτείνει την υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της Προεδρίας της Κυβέρνησης, του ΥΠΕΝ, του ΥΠΕΣ, του ΥΠΕΘΟ, του ΥΠΥΓ, της ΡΑΑΕΥ, της ΚΕΔΕ και της ΕΔΕΥΑ.
Για τη διασφάλιση της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης της δημόσιας πολιτικής ύδρευσης και αποχέτευσης προτείνει τα ακόλουθα:
Σε εθνικό επίπεδο:
Επανασυστήνεται το Εθνικό Συμβούλιο Υδάτων με τη συμμετοχή εκπροσώπων της ΕΝΠΕ, της ΚΕΔΕ, της ΕΔΕΥΑ, της ΕΥΔΑΠ, της ΕΥΑΘ και των κοινωνικών εταίρων, με γνωμοδοτικό ρόλο, ανάλογο του ρόλου της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Υδάτων.
Κατά την εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής για τα Ύδατα διατυπώνουν γνώμη τα Συμβούλια Υδάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων (ΣΥΑΔ).
Ενισχύονται οι αρμόδιοι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και ιδίως οι σχετικές υπηρεσίες του ΥΠΕΝ και βελτιώνονται οι διαδικασίες συντονισμού μεταξύ των Διαχειριστικών Αρχών και του ΥΠΕΝ και η διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων που διαχειρίζονται οι συναρμόδιοι φορείς.
Σε περιφερειακό επίπεδο
Ενισχύονται με προσωπικό, μέσα και πόρους οι Διευθύνσεις Ύδατος των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
Συγκροτείται Διαδημοτική Επιτροπή Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔιαδΕΥΑ) στο επίπεδο της περιφέρειας (ή του υδατικού διαμερίσματος), ως συλλογικό όργανο των ΔΕΥΑ και των Δήμων της περιφέρειας.
Σε δημοτικό / τοπικό επίπεδο
Οι ΔΕΥΑ λειτουργούν σύμφωνα με το Ν.1069/1980, όπως ισχύει.
Συγκροτείται στο επίπεδο της Περιφερειακής Ενότητας (ΠΕ) διαδημοτική Κοινή Υπηρεσία στη μεγαλύτερη ΔΕΥΑ της ΠΕ και σε μεγάλες σε έκταση ΠΕ και στη δεύτερη μεγαλύτερη ΔΕΥΑ της ΠΕ, ως Αυτοτελής Υπηρεσία στον ΟΕΥ της ΔΕΥΑ. Οι λοιπές ΔΕΥΑ και οι Δήμοι της ΠΕ υπογράφουν με την Κοινή Υπηρεσία Σύμβαση Διαδημοτικής Συνεργασίας. Στην περίπτωση που σε μια ΠΕ δεν υπάρχει ΔΕΥΑ, η Κοινή Υπηρεσία συγκροτείται στον Δήμο της πρωτεύουσας της ΠΕ. Η Κοινή Υπηρεσία θα παρέχει διοικητική, τεχνική και συμβουλευτική υποστήριξη στις ΔΕΥΑ και τους Δήμους.
Οι Δήμοι που δεν έχουν συστήσει ΔΕΥΑ συνεχίζουν να παρέχουν υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (Κ.Δ.Κ.).
Δράσεις άμεσης εφαρμογής
Από τα παραπάνω προτεινόμενα, μπορούν να εφαρμοστούν αμέσως οι ακόλουθες δράσεις:
Η αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης, η διάγνωση των αναγκών και μια πρώτη αποτίμηση, ανά Περιφερειακή Ενότητα, της διαχειριστικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος.
Η συνεργασία ΥΠΕΝ–ΡΑΑΕΥ–ΚΕΔΕ–ΕΔΕΥΑ για την παροχή οδηγιών προς τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος και η υποστήριξη της εφαρμογής της ισχύουσας μεθόδου κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών τους. (Εκκρεμεί μόνον η έκδοση σχετικής ΚΥΑ).
Η δημιουργία πλατφόρμας συνεργασίας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος με την ΑΑΔΕ για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών, κατά τη διαδικασία που προβλέπεται στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Η έγκριση των εκκρεμών αιτημάτων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος που αφορούν την πρόσληψη προσωπικού, στο πλαίσιο του ετήσιου σχετικού προγραμματισμού 2024 του ΥΠΕΣ, καθώς και η εξαίρεση των ΔΕΥΑ από τον περιορισμό των προσλήψεων (δεδομένου ότι καλύπτουν ανταποδοτικές υπηρεσίες).
Η εκπόνηση του Οδικού Χάρτη του Προγράμματος Τεχνικής Βοήθειας του ΕΣΠΑ 2021–2027, για τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος.
Η άμεση εξειδίκευση του Προγράμματος «Απόλλων» όσον αφορά τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος, περιλαμβανομένου Οδηγού Χάρτη.
Η εφαρμογή ειδικού τιμολογίου ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τα βιομηχανικά χαρακτηριστικά των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Η εκπόνηση Εθνικού Επενδυτικού Προγράμματος για το πόσιμο νερό και τα λύματα.
Η εκπόνηση Προγράμματος ψηφιακής αποτύπωσης των υποδομών (πηγών υδροδότησης, δικτύων, ΕΕΛ κ.λπ).
Η χρηματοδότηση των ΔΕΥΑ (για την κάλυψη κυρίως του πρόσθετου ενεργειακού κόστους εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης), σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.