Καθοριστική η απόφαση του θεματικού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ για το μέλλον της Αυτοδιοίκησης Πρώτου Βαθμού ενόψει της αλλαγής του Καλλικράτη και της διοικητικής μεταρρύθμισης στο κράτος

img_2409 img_2878

Γ. Πατούλης  Πρόεδρος ΚΕΔΕ: Η Αυτοδιοίκηση Πρώτου Βαθμού ενωμένη, σε ένα αρραγές μέτωπο, διεκδικεί ισχυρούς δήμους για μια δυνατή Ελλάδα

 

 

Με μια καθοριστική απόφαση της συντριπτικής πλειονότητας των παρατάξεων του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ διαμορφώθηκε το τελικό κείμενο των θέσεων της Αυτοδιοίκησης Πρώτου Βαθμού για την αλλαγή του Καλλικράτη και το νέο μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης του κράτους στο ειδικό θεματικό συνέδριο της ΚΕΔΕ στο Βόλο.

Ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης κλείνοντας τις εργασίες του συνεδρίου επισήμανε ότι η Αυτοδιοίκηση δεν έχει κομματικά χρώματα. «Κοινή μας στόχευση είναι η αναβάθμιση των δήμων μας. Δε θα μείνουμε στα λάθη του παρελθόντος. Κοιτάμε μόνο μπροστά. Ενωμένοι, σε ένα αρραγές μέτωπο θα αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα και θα διεκδικήσουμε από την κυβέρνηση να μας δώσει το ρόλο που μας αρμόζει. Στόχος μας είναι να προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις για ένα κράτος λειτουργικό, σύγχρονο και αλληλέγγυο στο πολίτη».

Οι παρατάξεις, «Κίνημα Ανατροπής στην Αυτοδιοίκηση» με επικεφαλής το Γιώργο Πατούλη, «Αυτοδιοικητικό Κίνημα» με επικεφαλής τον Α. Κοιμήση, «Νέα Αυτοδιοίκηση» με επικεφαλής τον Γ. Ιωακειμίδη και η «Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία στη ΚΕΔΕ» με επικεφαλής τον Δ. Μπίρμπα, διαμόρφωσαν και ψήφισαν ομόφωνα κοινό κείμενο θέσεων δίνοντας έμφαση στην ενότητα της αυτοδιοίκησης. Ωστόσο, η κα Ελπίδα Παντελάκη, εκπροσωπώντας την Λαϊκή Συσπείρωση και το μέλος του ΔΣ Αναστάσιος Κανταράς κατέθεσαν δική τους θέση.

Να σημειωθεί η απόφαση θα σταλεί στις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων και στους Δήμους και θα συνοδεύεται από το κείμενο «Προτάσεων της ΚΕΔΕ για την Μεταρρύθμιση στην ΤΑ».

Παράλληλα, θα σταλεί ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο προς τους αιρετούς, προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο θέσεων και προτάσεων που θα κατατεθεί στο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ το Δεκέμβριο στη Θεσσαλονίκη, ώστε η Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει τις τελικές αποφάσεις της και να καθορίσει τη δράση ή την αντίδρασή της ενόψει της προετοιμαζόμενης Μεταρρύθμισης.

Αναλυτικά οι τοποθετήσεις και οι εισηγήσεις των συνέδρων στη σελίδα: http://www.kedke.gr

Το βίντεο με την κεντρική εισήγηση του Προέδρου της ΚΕΔΕ στο συνέδριο, παρουσία του υφυπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Γ.Μπαλάφα και του Γενικού Γραμματέα Κ.Πουλάκη, μπορείτε να το παρακολουθήσετε στη διεύθυνση:

https://www.youtube.com/watch?v=f7uHYm-vjGo

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της απόφασης του Ειδικού Θεματικού Συνεδρίου της ΚΕΔΕ στο Βόλο.

 

ΑΠΟΦΑΣΗ ΕΙΔΙΚΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ 2016

 

Το Ειδικό Θεματικό Συνέδριο «Αλλαγή του Καλλικράτη – Νέο Μοντέλο Οργάνωσης και Διοίκησης του Κράτους», που συνήλθε με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΚΕΔΕ στο Βόλο στις 17 και 18 Οκτωβρίου του 2016, διαπιστώνει τα ακόλουθα:

Συγκεκριμένα:

Α. Διαπιστώσεις:

Η Κυβέρνηση άνοιξε τη συζήτηση για τη Μεταρρύθμιση του Κράτους χωρίς όμως να έχει μέχρι τώρα καταθέσει στην Επιτροπή Διαβούλευσης αναλυτικά τις θέσεις της. Ειδικότερα δεν παρουσιάστηκε:

  • Ολοκληρωμένο σχέδιο αλλαγής του Εκλογικού Νόμου.
  • Ολοκληρωμένο πλάνο χρηματοδότησης του νέου μοντέλου οργάνωσης της Διοίκησης της Χώρας.
  • Επιπλέον, δεν αντιμετωπίζονται τα σημερινά οικονομικά αδιέξοδα της Αυτοδιοίκησης.
  • Προτάσεις που να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ενίσχυσης της καταστατικής θέσης και του ρόλου των Αιρετών.
  • Φαίνεται ότι η κυβέρνηση επιφυλάσσει για τους Δήμους ρόλο στην υλοποίηση των Κοινωνικών Προγραμμάτων και δεν προσδιορίζει μέχρι τώρα ρόλο στα ζητήματα ανάπτυξης.

 

Β. Οι θέσεις της ΚΕΔΕ

Σε αντίθεση με την Κυβέρνηση η ΚΕΔΕ διαμορφώνει θέσεις όπως ενδεικτικά αυτές αποτυπώνονται στο «κείμενο προτάσεων της ΚΕΔΕ για την Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση». Ειδικότερα:

 

Εκλογικό Σύστημα

 

Η ΚΕΔΕ και έως ότου η Κυβέρνηση καταθέσει την ολοκληρωμένη πρότασή της για το Εκλογικό Σύστημα, δεν συζητά την αλλαγή του πριν ολοκληρωθεί προηγουμένως ο διάλογος για τη Μεταρρύθμιση.

 

 

Οικονομικό πλαίσιο Μεταρρύθμισης – Πόροι της Τ.Α.

 

(α) φορολογική αποκέντρωση με φορολογικές ελευθερίες χωρίς επιπλέον επιβάρυνση του πολίτη και με μηχανισμό αναδιανομής για άρση των ανισοτήτων.

(β) νέα γενιά παρακρατηθέντων και ταυτόχρονη επιστροφή εσόδων από φόρο ζύθου, βοσκοτόπων, πετρελαιοειδή κλπ

(γ) πρόγραμμα υποστήριξης της μεταρρύθμισης με διασφαλισμένους πόρους και προσωπικό.

(δ) απόδοση του 10% από τα έσοδα του Πράσινου Ταμείου

(ε) δραστική μείωση των επιτοκίων του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων

(στ) δημιουργία ενός νέου Aναπτυξιακού Προγράμματος της Τ.Α., που θα συμπληρώνει το ΕΣΠΑ και μπορεί να χρηματοδοτείται από τη νέα γενιά παρακρατηθέντων, το ΠΔΕ, την ΕΤΕΠ και το Πράσινο Ταμείο. Το Πρόγραμμα αυτό θα παρέχει ιδιαίτερα υποστήριξη στους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους.

(η) η μη μεταφορά του ΕΝΦΙΑ στην Τ.Α. όπως είναι σήμερα, αλλά η μελέτη για την θεσμοθέτηση ενός νέου φόρου ακίνητης περιουσίας, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, αφού αυτός ο φόρος θεωρείται ο πλέον δίκαιος φόρος.

(θ) οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των Δημοσίων Επενδύσεων και των Προμηθειών έχουν ουσιαστικά «μπλοκάρει», με εμφανή αποτελέσματα στην ανάπτυξη και την απασχόληση. Το πρόβλημα πρέπει να επιλυθεί άμεσα.

(ι) τέλος, η μείωση των εσόδων (ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, Φόρος Ζύθου, Βοσκοτόπια, τέλη παραχωρησιούχων κλπ) αλλά και η αύξηση του κόστους με νομοθετικές παρεμβάσεις (επιβάρυνση μισθολογικού και φορολογικού κόστους, ασφαλιστικές εισφορές, μεταφορές υπαλλήλων, φορολογικές προκαταβολές επί εκδιδομένων λογαριασμών ύδρευσης των ΔΕΥΑ κλπ) οδηγούν τους Δήμους σε αδυναμία λειτουργίας.

 

 

 

Καταστατική Θέση των Αιρετών

 

  • Κωδικοποίηση και οριστική επίλυση των διατάξεων για την καταστατική θέση των Αιρετών.
  • Επανεξέταση του καθεστώτος «περί αυξήσεων των ποινών για αδικήματα κατά του Δημοσίου ή ΝΠΔΔ».
  • Τροποποίηση της διάταξης που αφορά την παραπομπή των Αιρετών σε αργία.
  • Επαναφορά της ειδικής δωσιδικίας.
  • Κατάργηση της διάταξης του άρθρου 20 του ασφαλιστικού νόμου που επιβάλει την περικοπή της σύνταξης των Αιρετών.
  • Επαναφορά των διατάξεων για τις αποζημιώσεις των Αιρετών.
  • Επανεξέταση και αποσαφήνιση της χορήγησης ειδικής άδειας στους Αιρετούς.
  • Άμεση εκδίκαση των υποθέσεων

Αναπτυξιακός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΕΣΠΑ 2014-2020

Οι Δήμοι, σύμφωνα με τις πάγιες θέσεις της ΚΕΔΕ, πρέπει να χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ για τα έργα και τις επενδύσεις τοπικής ανάπτυξης, με γενναία αύξηση του ΠΔΕ και ειδική «γραμμή» για τους Δήμους.

Όσον αφορά στο ΕΣΠΑ, η ΚΕΔΕ απαιτεί, κατά την ολοκλήρωση της εξειδίκευσής του, να διασφαλιστούν διακριτές κατηγορίες δράσης με δικαιούχους τους Δήμους σε όλα τα Τομεακά και Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, ο συνολικός προϋπολογισμός των οποίων θα πρέπει να υπερβαίνει τα 2 δις ευρώ, ώστε να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα «οριζόντιο» Αναπτυξιακό Πρόγραμμα της Τ.Α., όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση δια του αρμόδιου υπουργού.

 

Γ. Καλεί την Κυβέρνηση να διαμορφώσει  και να ανακοινώσει άμεσα τις θέσεις της για όλα τα θέματα ζωτικού ενδιαφέροντος που αφορούν τους Δήμους και το μέλλον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στα πλαίσια των εργασιών της Επιτροπής του ΥΠΕΣΔΑ για την αλλαγή του «Καλλικράτη», λαμβάνοντας υπόψη τον προβληματισμό, τις απόψεις και τις προτάσεις των συλλογικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και τις αποφάσεις και προτάσεις του παρόντος Θεματικού Συνεδρίου. Επιπλέον, την καλεί να καταθέσει άμεσα στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο στην τελική του μορφή, με την επισήμανση ότι πρέπει να γίνουν δεκτές οι παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ, με το οποίο επιλύονται σημαντικά ζητήματα της καθημερινότητας των Δήμων.

 

Δ. Θεωρεί ως βάση συζήτησης τις θέσεις και προτάσεις της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που περιλαμβάνονται στο κείμενο «Προτάσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. για τη Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση». Εξουσιοδοτεί το Δ.Σ. να συμπληρώσει και να εμπλουτίσει το εν λόγω κείμενο με τις απόψεις των Αιρετών που κατατέθηκαν στο Συνέδριο.

Ειδικότερα, και ενόψει της Συνταγματικής Αναθεώρησης, υπογραμμίζει την ανάγκη: α) Αναθεώρησης του άρθρου 101 του Συντάγματος με περαιτέρω θωράκιση και ενίσχυση της νησιωτικότητας και του άρθρου 102 του Συντάγματος με στόχο την αποσαφήνιση της έννοιας των τοπικών υποθέσεων και των τοπικών εσόδων και την θωράκιση της ταυτόχρονης μεταφοράς των πόρων με τις αντίστοιχες αρμοδιότητες και β) άρσης των κωλυμάτων και ασυμβιβάστων των Αιρετών της Αυτοδιοίκησης.

Ε. Αποφασίζει:

  1. Την αποστολή της παρούσας Απόφασης στις Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων και στους Δήμους, συνοδευόμενης από το κείμενο «Προτάσεων της ΚΕΔΕ  για την Μεταρρύθμιση στην ΤΑ».
  2. Την αποστολή ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου προς τους Αιρετούς, προκειμένου να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο θέσεων και προτάσεων που θα κατατεθεί στο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ το Δεκέμβριο στη Θεσσαλονίκη, ώστε η Πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει τις τελικές αποφάσεις της και να καθορίσει τη δράση ή την αντίδρασή της ενόψει της προετοιμαζόμενης Μεταρρύθμισης.

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Τηλ.: 2132147514, 2132147540, Fax: 2103899651, E-mail : info@kedke.gr, kedkegr@gmail.com

Παρουσιάστηκε η μελέτη του ΙΤΑ -Τριετής Στρατηγική Μεταρρυθμίσεων στη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση- στο Συνέδριο της ΚΕΔΕ για την αλλαγή του Καλλικράτη και το νέο μοντέλο οργάνωσης του κράτους, στο Βόλο

img_1353 img_1760

Γ.Πατούλης, Πρόεδρος ΚΕΔΕ: «Η Αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού έχει τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις με στόχο ισχυρούς Δήμους και ισχυρές τοπικές κοινωνίες οι οποίες θα αποφασίζουν μόνες τους για το συμφέρον των πολιτών»

 

Την ανάγκη ριζικής αναβάθμισης του ρόλου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο νέο μοντέλο της διοικητικής οργάνωσης του κράτους αναδεικνύει η ειδική μελέτη που εκπόνησε η επιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης με πρωτοβουλία της ΚΕΔΕ και αφορά στην «Τριετή Στρατηγική Μεταρρυθμίσεων στη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Τα βασικά σημεία της μελέτης παρουσιάστηκαν σήμερα από τον Καθηγητή του Τμήματος Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου και μέλος του επιστημονικού συμβουλίου του ΙΤΑ  Ι. Ψυχάρη, στο συνέδριο που διοργανώνει η ΚΕΔΕ στο Βόλο με θέμα την αλλαγή του Καλλικράτη και το νέο μοντέλο οργάνωσης του κράτους.

Στη μελέτη επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, πως ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ και της ΕΕ είναι σαφώς υποβαθμισμένος ειδικά στον τομέα των συνολικών και φορολογικών εσόδων, ως ποσοστό του ΑΕΠ αλλά και των δαπανών.

Ενδεικτικά αξίζει να σημειωθεί πως η Ελλάδα είναι στην τελευταία θέση, ανάμεσα στις χώρες-μέλη της Ε.Ε με έσοδα που αντιστοιχούν στο 1,32% του ΑΕΠ, ενώ απογοητευτική είναι η εικόνα και στον τομέα των φορολογικών εσόδων, ως ποσοστού του ΑΕΠ, όπου η χώρα μας κατατάσσεται στην 14η θέση, από τις 19 χώρες για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.

Παράλληλα η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα είναι ουραγός και στον τομέα της είσπραξης των ανταποδοτικών τελών, ενώ στην τελευταία θέση είναι και σε ότι αφορά τις δαπάνες.

Προλογίζοντας την παρουσίαση της μελέτης ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης επισήμανε πως η συγκεκριμένη πρωτοβουλία που έλαβε η ΚΕΔΕ και υλοποίησε σε συνεργασία με το ΙΤΑ, αποδεικνύει έμπρακτα πως η Αυτοδιοίκηση Α’ βαθμού έχει θέσεις και εμπεριστατωμένες προτάσεις. «Η μελέτη  αποτελεί έναν οδηγό, μία αφετηρία συζήτησης για το ρόλο που πρέπει να έχουν οι Δήμοι στο νέο μοντέλο διοικητικής οργάνωσης του κράτους» πρόσθεσε.

Ήρθε η ώρα για την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου οργάνωσης και λειτουργίας, που θα οδηγεί στη δημιουργία ενός  σύγχρονου, επιτελικού κράτους, με αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και οικονομικών πόρων, από την Κεντρική Κυβέρνηση προς την Αυτοδιοίκηση και τους Δήμους. Ήρθε η ώρα, οι τοπικές κοινωνίες να αποφασίζουν για τον τόπο τους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στόχος μας είναι, υπογράμμισε ο κ. Πατούλης, αυτές οι βασικές θέσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού, οι οποίες θα οριστικοποιηθούν στο τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ στις αρχές Δεκεμβρίου στη Θεσσαλονίκη, να αξιοποιηθούν από την κυβέρνηση, προκειμένου να ικανοποιηθεί το διαχρονικό ζητούμενο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Δήμων.

Στη μελέτη αποτυπώνονται, μεταξύ άλλων, οι στρατηγικοί στόχοι και το αναπτυξιακό όραμα της ΚΕΔΕ για το νέο μοντέλο οργάνωσης του κράτους.

Επιπρόσθετα προτείνονται ειδικές πολιτικές σε όλους τους τομείς, με έμφαση  στην ενίσχυση της κοινωνικής αποδοχής και στην ενεργοποίηση της συμμετοχικής διαδικασίας, ενώ αναδεικνύεται η  ανάγκη της επαρκούς χρηματοδότηση του νέου μοντέλου οργάνωσης των Δήμων, ώστε να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος.

Ειδικότερα σύμφωνα με την μελέτη προτείνονται τα εξής:

  1. Η αναβάθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης στο νέο σύστημα διοικητικής οργάνωσης της χώρας, με βάση την αρχή της επικουρικότητας και εγκαθίδρυση μιας νέας σχέσης κεντρικής διοίκησης και αυτοδιοίκησης στο πλαίσιο της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και του ενιαίου σκοπού των δημόσιων πολιτικών
  2. Φορολογική αποκέντρωση με ενίσχυση της δημοσιονομικής αυτονομίας, αύξηση της αντιληπτότητας του φόρου και με ενίσχυση της τοπικής λογοδοσίας και ελέγχου
  3. Εγκαθίδρυση ενός νέου μηχανισμού είσπραξης τοπικών εσόδων, που θα είναι διακριτό από το φορολογικό μηχανισμό του κράτους, για την άμεση είσπραξη των εσόδων που αναλογούν στην τοπική αυτοδιοίκηση και με ενίσχυση της τοπικής αυτονομίας
  4. Ενίσχυση των δομών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης με χρήση της τεχνολογίας επικοινωνίας που να ευνοεί τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή των πολιτών, ενημέρωση, διαφάνεια και έλεγχο στις αποφάσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης
  5. Εγκαθίδρυση συστήματος μητροπολιτικής διοίκησης στις μεγάλες πόλεις και εξειδίκευση ειδικών μορφών διοίκησης μικρών Δήμων στα νησιά και στις ορεινές και απομεμακρυσμένες περιοχές
  6. Κατοχύρωση της καταστατικής θέσης των αιρετών και του καθεστώτος απασχόλησης των εργαζομένων στην τοπική αυτοδιοίκηση
  7. Ενίσχυση του αναπτυξιακού ρόλου της τοπικής αυτοδιοίκησης με την εκπόνηση ειδικών αναπτυξιακών προγραμμάτων στο πλαίσιο του δημοκρατικού προγραμματισμού και της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης
  8. Ενίσχυση των δομών της κοινωνικής οικονομίας με μεγαλύτερη συμμετοχή της αυτοδιοίκησης και ενίσχυση του ρόλου της στο συντονισμό των πολιτικών όλων των φορέων που δραστηριοποιούνται τοπικά
  9. Θεσμοθέτηση μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων στην τοπική αυτοδιοίκηση
  10. Διαμόρφωση πλαισίου και παροχή κινήτρων διαβαθμικής και διαδημοτικής συνεργασίας και συνεργασίας πόλεων στο πλαίσιο της ανάπτυξης μιας πολυχωρικής συνεργασίας.

 

iΕπισυνάπτεται η μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης

 

 

 

 

  

 

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Τηλ.: 2132147514, 2132147540, Fax: 2103899651, E-mail : info@kedke.gr,