ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ / ΦΕΚ

Συνεδρίαση ΔΣ ΚΕΔΕ με θέμα τις διατάξεις του εφαρμοστικού νόμου του υπουργείου Οικονομικών για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Συνεδρίασε σήμερα το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ με αποκλειστικό θέμα συζήτησης τις διατάξεις του εφαρμοστικού νόμου του υπουργείου Οικονομικών που αφορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.

Οι διατάξεις αυτές αφορούν σε νέες περικοπές εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τη νέα μείωση της χρηματοδότησης των δήμων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΣΑΤΑ).

Από τη συζήτηση που διεξήχθη κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης προκύπτουν οι εξής διαπιστώσεις :

 

  • Η Τοπική Αυτοδιοίκηση της χώρας έχει συμβάλλει μέχρι τώρα όσο κανείς άλλος θεσμός στις περικοπές δαπανών για την αντιμετώπιση της σφοδρής οικονομικής κρίσης της χώρας. Παρόλα αυτά είναι ο μόνος δημόσιος φορέας που έχει φανερό αποτέλεσμα στη δράση του και στηρίζει με κάθε τρόπο και μέσο μια κοινωνία που παραπαίει.
  • Με το νέο Μνημόνιο και την αναμόρφωση του προϋπολογισμού 2012 οι ήδη μειωμένοι πόροι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μειώνονται εκ νέου, ενώ δεν υπάρχει καμία δέσμευση ότι στον υπό αναμόρφωση προϋπολογισμό θα εγγραφούν τα 450 εκ. ευρώ, που εκ παραδρομής δεν είχαν εγγραφεί, και που ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί ότι θα αποδοθούν στους δήμους.

Με αυτά τα δεδομένα οποιαδήποτε νέα μείωση των λειτουργικών δαπανών των δήμων οδηγεί σε αναστολή βασικών υπηρεσιών και λειτουργιών τους προς τους πολίτες.

Να σημειωθεί ότι άλλες χώρες, που βρίσκονται σε κρίση, ακολουθούν τον αντίθετο δρόμο από αυτόν που ακολουθεί η Ελλάδα, ενισχύοντας την Αυτοδιοίκηση με πόρους και αρμοδιότητες προκειμένου να διασφαλιστεί η συνοχή των τοπικών κοινωνιών.

Εκτός αυτού με βάση και τα επίσημα στοιχεία του ίδιου του κράτους αποδεικνύεται ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση λειτουργεί  με συνέπεια και αποτελεσματικότητα, αφού τα χρέη από δάνεια όλων των δήμων αντιστοιχούν μόλις στο 0.9% του ΑΕΠ, το χαμηλότερο ποσοστό της ευρωζώνης.

  • Με το νέο Μνημόνιο, έρχεται και νέα μείωση των πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που αφορούν στην υλοποίηση έργων και προγραμμάτων ανάπτυξης. Η ΣΑΤΑ, βασικός αναπτυξιακός πόρος των δήμων, ενώ στον προϋπολογισμό ήταν 608 εκ. ευρώ, μειώθηκε στα 478 εκ. ευρώ και με τα νέα μέτρα μειώνεται περαιτέρω κατά 140 εκ. ευρώ και φτάνει τα 338 εκ. ευρώ.

Ενώ λοιπόν και οι πιο αδαείς περί τα οικονομικά θεωρούν ότι το αντίδοτο στην κρίση και την ύφεση είναι η στήριξη με κάθε τρόπο και μέσο της ανάπτυξης της χώρας, με τη δεύτερη κατά σειρά μείωση της ΣΑΤΑ μέσα στο 2012, κάθε σχέδιο και πρόγραμμα για επενδυτικές και αναπτυξιακές δράσεις των δήμων οδηγείται στη «χώρα της φαντασίας».

Να σημειωθεί ότι πριν από μία βδομάδα η Επιτροπή των Περιφερειών της ΕΕ ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενισχυθούν οι δημόσιες επενδύσεις και όλοι οι αδιάθετοι πόροι των Διαρθρωτικών Ταμείων να διατεθούν για την ανάπτυξη και την απασχόληση μέσω των εθνικών Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών.

Κατά συνέπεια αποτελεί ύψιστη ανάγκη να υιοθετηθεί έμπρακτα και στη χώρα μας ο αναπτυξιακός ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ώστε να μπορέσει να συμβάλει αποτελεσματικά στη διασφάλιση της κοινωνικής αλληλεγγύης, τη στήριξη των τοπικών οικονομιών, στην έξοδο της χώρας από την κρίση.

Με τούτο δεδομένο λοιπόν η ΚΕΔΕ ζητά τόσο από το υπουργείο Οικονομικών όσο και από το υπουργείο Εσωτερικών, η μείωση των αναπτυξιακών πόρων να γίνει με ισόρροπο επιμερισμό μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου βαθμού Αυτοδιοίκησης.

Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ αποφάσισε αμέσως μετά τη λήξη της συνεδρίασης να επισκεφθεί τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους των κομμάτων στη Βουλή προκειμένου να τους καταστήσει κοινωνούς του προβληματισμού της για την κατάσταση που διαγράφεται στη λειτουργία των δήμων μετά την ψήφιση των διατάξεων του εφαρμοστικού νόμου και να τους ζητήσει την αρωγή τους προκειμένου να μην καταρρεύσει η Αυτοδιοίκηση της χώρας σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για τους πολίτες και την κοινωνία.

Επίσης εντός της επόμενης εβδομάδας η ΚΕΔΕ, με συνέντευξη Τύπου θα παρουσιάσει εκτενώς την μέχρι σήμερα συμβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης καθώς και τις προτάσεις και θέσεις της για τις νέες προτεραιότητες που η ίδια η πραγματικότητα θέτει σε ότι αφορά το ρόλο των δήμων.

Ψηφίστηκε η παραχώρηση σε 56 δήμους 83 ακινήτων του ΕΟΤ. Το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού έκανε δεκτή σχετική τροπολογία της ΚΕΔΕ

Στους δήμους και χωρίς αντάλλαγμα παραχωρούνται τελικά 83 ακίνητα ιδιοκτησίας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση των οποίων ασκεί η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ Α.Ε.) μετά την ψήφιση του νόμου του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού περί «Αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα, του ντόπινγκ, των προσυνεννοημένων αγώνων και λοιπές διατάξεις» στις 15 Φεβρουαρίου 2012.

Η αρχική πρόβλεψη του νομοσχεδίου του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για παραχώρηση των ακινήτων στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις ανατράπηκε μετά από παρέμβαση της ΚΕΔΕ, η οποία με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου στις 11 Ιανουαρίου 2012, διαφώνησε ομόφωνα με τη μεταβίβαση της κυριότητας, της διοίκησης και της διαχείρισης όλων των ακινήτων της Ε.Τ.Α. Α.Ε. στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, δεδομένου ότι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και ιδιαίτερα του Δημοτικού Κώδικα και του ν. 3852/2010 «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», η κυριότητα, διαχείριση και εκμετάλλευση των ακινήτων αυτών θα πρέπει να αποτελεί αρμοδιότητα της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με βάση την αρχή της εγγύτητας. Ως εκ τούτου πρότεινε τη μεταβίβασή τους στους δήμους. Πρόταση την οποία κατέθεσε στην ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού και τελικά συμπεριλήφθηκε στον ψηφισθέντα νόμο.

Σύμφωνα λοιπόν με το ψηφισθέν άρθρο 38,  «Από την έναρξη της ισχύος του παρόντος νόμου η κυριότητα των ακινήτων, που αναφέρονται και περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα και στα παρακάτω τοπογραφικά διαγράμματα, τα οποία σε φωτοσμίκρυνση δημοσιεύονται με τον παρόντα νόμο, ιδιοκτησίας του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΕΟΤ) των οποίων τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση ασκεί η «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» (ΕΤΑΔ Α.Ε.) πρώην «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε.» (ΕΤΑ Α.Ε.), παραχωρείται χωρίς αντάλλαγμα στους αναφερόμενους παρακάτω Δήμους-αποδέκτες αντίστοιχα, οι οποίοι, από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, υποκαθίστανται αυτοδικαίως στην θέση του «ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΕΟΤ) και της «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» (ΕΤΑΔ Α.Ε.) πρώην «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ Α.Ε.» (ΕΤΑ Α.Ε.) αντίστοιχα».

Στο εδάφιο (2), του άρθρου (38) του συγκεκριμένου νόμου, αναφέρεται ρητά ότι:  «Για τα ακίνητα ιδιοκτησίας του ΕΟΤ και διοίκησης διαχείρισης και εκμετάλλευσης της ΕΤΑΔ Α.Ε. πρώην ΕΤΑ Α.Ε. που μεταβιβάζονται κατά κυριότητα στους ως άνω Δήμους, μεταγράφονται στα οικεία Βιβλία Μεταγραφών των αρμοδίων Υποθηκοφυλακείων ή Κτηματολογικών γραφείων, τα σχετικά αποσπάσματα αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΤΑΔ Α.Ε., ενεργούσας στην προκειμένη περίπτωση ως εντολοδόχου του ΕΟΤ, τα οποία αποτελούν τον μεταγραπτέο τίτλο και συνοδεύονται από σχετική περίληψη μεταγραφής των εν λόγω ακινήτων. Η μεταβίβαση των παραπάνω ακινήτων στους αναφερόμενους παραπάνω φορείς και η μεταγραφή των σχετικών αποσπασμάτων των αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΤΑΔ Α.Ε. στα Βιβλία Μεταγραφών των αρμοδίων Υποθηκοφυλακείων ή Κτηματολογικών γραφείων, ως και κάθε πράξη εκκαθάρισης, απαλλάσσονται από κάθε φόρο μεταβίβασης ακινήτου, τέλος χαρτοσήμου ή άλλο φόρο ή τέλος ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου, οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, Ν.Π.Δ.Δ. και γενικά υπέρ οποιουδήποτε τρίτου».

Σε ποιους δήμους παραχωρούνται ακίνητα

Σύμφωνα με τους πίνακες παραχωρούνται σε 56 δήμους της χώρας η κυριότητα καθώς και η διοίκηση και διαχείριση 83 ακινήτων. Ο μεγάλος κερδισμένος είναι ο δήμος Ρόδου, στον οποίο παραχωρούνται 6 ακίνητα. Ακολουθούν ο δήμος Κεφαλονιάς με 4 ακίνητα, οι δήμοι Χανίων, Βόλου, Ναυπακτίας και Λιβαδειάς με 3 ακίνητα, οι δήμοι Αριστοτέλη, Σκοπέλου, Ναυπλίου, Λουτρακίου –Αγίων Θεοδώρων, Ζακύνθου, Σάμου, Πλατανιά, Λαυρεωτικής, Αχαρνών και Χαϊδαρίου με 2 ακίνητα.

Στους δήμους  Δράμας, Διδυμοτείχου, Ορεστιάδας, Καβάλας, Ξάνθης, Κιλκίς, Δίου- Ολυμπίου, Σιντικής, Καστοριάς, Βοΐου, Ερέτριας, Αγράφων, Καρπενησίου, Δελφών, Ερυμάνθου, Καλαβρύτων, Αγρινίου, Πατρέων, Νότιας Κυνουρίας, Κορινθίων, Ανατολικής Μάνης, Σπάρτης, Κέρκυρας, Ιθάκης, Λέσβου, Χίου, Θήρας, Πάτμου, Νάξου, Χερσονήσου, Γόρτυνας, Ηρακλείου, Φαιστού, Οροπέδιο Λασιθίου, Μυλοπόταμου, Αγ. Νικολάου, Ρεθύμνης, Αθηναίων, Πειραιώς και Αρταίων παραχωρείται από 1 ακίνητο.

Τι  ακίνητα παραχωρούνται

Στο κατάλογο ακινήτων που παραχωρούνται κατά κύριο λόγο αφορούν σε εδαφικές εκτάσεις, αλλά και τουριστικά περίπτερα, παραδοσιακά κτίρια, αρχοντικά και νησίδες.

Να σημειωθεί ότι στο δήμο Αθηναίων παραχωρείται το θέατρο της Δώρας Στράτου στο Λόφο του Φιλοπάππου, στο δήμο Πειραιά παραλιακή έκταση στη Φρεαττύδα, ενώ παραχωρούνται και τρία ΞΕΝΙΑ στους δήμους Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Αρταίων.

Παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ πάνω στο Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΣ "Ρυθμίσεις για την Τοπική Ανάπτυξη, την Αυτοδιοίκηση, την Αποκέντρωμένη Διοίκηση και την Μεταναστευτική Πολιτική"

Συνεδρίασε σήμερα , Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου, η Επιτροπή Θεσμών της ΚΕΔΕ με αντικείμενο το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις για την τοπική ανάπτυξη, την Αυτοδιοίκηση, την αποκεντρωμένη διοίκηση και την μεταναστευτική πολιτική – Ενσωμάτωση Οδηγίας 2009/50 ΕΚ» - το οποίο ρυθμίζει εκκρεμότητες του «Καλλικράτη» -   και διατύπωσε τις παρατηρήσεις, αλλά και τη ρητή διαφωνία της για σειρά διατάξεων.

Την Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2012, στις 10.30 το πρωί, σε συνάντηση της ΚΕΔΕ με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών θα τεθούν υπόψη οι τελικές παρατηρήσεις της Αυτοδιοίκησης για το σχέδιο νόμου, ενώ στη 1 το μεσημέρι θα συνεδριάσει για το ίδιο θέμα το Δ.Σ. της Ένωσης.

Να σημειωθεί ότι τόσο ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, Κ. Ασκούνης και ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας Γ. Σγουρός κατά τη διάρκεια συνάντησης την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, είχαν εκφράσει την έντονη διαφωνία τους σε σειρά ρυθμίσεων του σχεδίου νόμου, τονίζοντας ότι η υιοθέτησή του θα έχει «ως αποτέλεσμα την απορρύθμιση των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και συνεπώς την αδυναμία τους να υλοποιήσουν την αποστολή τους που είναι η παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους πολίτες».

Το νομοσχέδιο

Οι παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ

ΚΕΔΕ: Να μην πληρώνουν οι δήμοι τα πρόστιμα για τους ΧΑΔΑ. Οι παρατηρήσεις της ΚΕΔΕ στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ για την ποινική προστασία του περιβάλλοντος

Αντίθετη είναι η ΚΕΔΕ με την πρόβλεψη που υπάρχει στο «Σχέδιο νόμου για τη μεταφορά στην εθνική νομοθεσία της οδηγίας 2008/99/ΕΚ για την ποινική προστασία του περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», σύμφωνα με την οποία εφεξής τα πρόστιμα από τη συνέχιση λειτουργίας ΧΑΔΑ θα τα  πληρώνουν οι δήμοι από τους ΚΑΠ.

Στις παρατηρήσεις της επί του σχεδίου νόμου, που κατατέθηκαν την Τρίτη, 17 Ιανουαρίου,  στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον πρόεδρο της Επιτροπής Αειφόρου Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος Χωροταξίας της ΚΕΔΕ Γ. Κοτρωνιά σχετικά με το θέμα τονίζονται τα εξής:

«Στο άρθρο 44 αναφέρεται ότι τα πρόστιμα που επιβάλλονται στο ελληνικό κράτος για παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τα απόβλητα και τη συνέχιση λειτουργίας των ΧΑΔΑ μετακυλύονται στους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα που έχουν ευθύνη διαχείρισης και λειτουργίας τους και παρακρατούνται από τους ΚΑΠ.

Αυτό μπορεί εκ πρώτης όψεως να δείχνει ότι φέρνει την πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση προ των ευθυνών της, ηθικά είναι άδικο, αφού η διαχείριση των στερεών αποβλήτων είναι μία διαδικασία η οποία περιέχει πράξεις και αποφάσεις που ξεκινούν από το κράτος, τις περιφέρειες, διοικητικές και αιρετές και φθάνει στους Δήμους και τους φορείς τους.

Ας αναρωτηθούμε με ποιο ηθικό δικαίωμα θα επιβληθεί πρόστιμο και μάλιστα περικόπτοντας τους ΚΑΠ για τα οικοδομικά απόβλητα όταν ουσιαστικά μέχρι σήμερα δεν υπάρχει σαφές πλαίσιο.

Πως θα επιβληθεί πρόστιμο σ’ ένα Δήμο ο οποίος προωθεί την κατασκευή ΧΥΤΑ, ενώ ο όμορος Δήμος αρνείται να δεχθεί τη νέα θέση επειδή βρίσκεται στα διοικητικά του όρια.

Λέμε ναι στη λογική της ανάληψης των ευθυνών όμως η παρακράτηση των ΚΑΠ που προβλέπονται στα άρθρο 44 αποτελεί ουσιαστικά τιμωρία των πολιτών αφού οι ΚΑΠ έχουν σχέση με τα λειτουργικά έξοδα και τις αμοιβές προσωπικού. Το άρθρο πρέπει να αναδιατυπωθεί με τρόπο που να αποδίδει ευθύνη σ’ αυτούς που με τις ενέργειες ή την παρακώλυση ευθύνονται για πρόστιμα που επιβάλλονται στη χώρα».

 

Ευθύνη για τη συλλογή, αποκομιδή, διάθεση απορριμμάτων

Για το άρθρο 59, σημειώνεται ότι  «η Αυτοδιοίκηση θέλει η ευθύνη συλλογής, αποκομιδής και διάθεσης να παραμείνει στους ΟΤΑ. Οι ΟΤΑ όμως θέλουν να έχουν την δυνατότητα με συνεργασίες με ιδιώτες να βελτιώνουν τόσο το παραγόμενο αποτέλεσμα όσο και το κόστος.

Τι δεν θέλει η αυτοδιοίκηση δεν θέλει να αποδυναμωθούν οι υπηρεσίες της, να τα πάρουν όλα ιδιώτες και μετά από χρόνια, μέσα από μονοπωλιακές καταστάσεις, να αυξηθεί το κόστος το οποίο θα επιβαρύνει τους δημότες».

 

Συμμετοχή των ΟΤΑ στην ποινική προστασία του περιβάλλοντος

Η συμμετοχή των ΟΤΑ στην ποινική προστασία του περιβάλλοντος, τονίζει η ΚΕΔΕ,  φαίνεται να περιορίζεται μόνο στη δυνατότητα να παρίστανται ως πολιτικοί ενάγοντες στο Δικαστήριο, ανεξάρτητα αν έχουν υποστεί ζημία προς υποστήριξη κατηγορίας και μόνο (άρθρο 8 παρ. 7). Στο συγκεκριμένο προτεινόμενο θεσμικό πλαίσιο θα μπορούσε να προβλέπεται η συνδρομή των ΟΤΑ σε περισσότερα στάδια, έτσι ώστε να καθίσταται περισσότερο ουσιαστική και αποτελεσματική η προστασία του περιβάλλοντος.

 

Ευθύνη φυσικών προσώπων

Στο άρθρο 7 προσδιορίζεται και η ευθύνη των φυσικών προσώπων που κατέχουν ιθύνουσα θέση σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου για την τήρηση των διατάξεων του νόμου από τους υφισταμένους του και τιμωρείται ως υπουργός για κάθε πράξη ή παράλειψη ανεξάρτητα αν δεν συμμετείχε σ’ αυτήν και υπαίτιοι ήταν υφιστάμενοί του. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο επισημαίνει η ΚΕΔΕ «θα φτάσουμε στο σημείο να μην βρίσκουμε μέλη για τα συμβούλια και τις επιτροπές».

 

ΦΟΔΣΑ

Η ΚΕΔΕ πιστεύει  ότι όταν η Κυβέρνηση καταλήξει στην νομική τους μορφή (ανώνυμη ή σύνδεσμος) πρέπει να ενισχυθούν οικονομικά και να τους δοθεί η ευελιξία να στελεχωθούν με το απαιτούμενο προσωπικό.

 

Ανακύκλωση

Σημειώνει πως είναι μία διαδικασία η οποία  κοστίζει στους Δήμους και πρέπει να υπάρξει καθεστώς επιχορήγησης ανάλογα με τους στόχους που επιτυγχάνει ο κάθε Δήμος (όπως γινόταν παλαιότερα).

Δημοτικό τέλος καθαριότητας

Πιστεύει πως  πρέπει να συνδεθεί με το βάρος των στερεών αποβλήτων που παράγει ο πολίτης και θα πρέπει πρώτα πιλοτικά και κατόπιν γενικευμένα να αποτελέσει πρακτική ώστε τα δημοτικά τέλη καθαριότητας να συνδέονται με το βάρος και όχι με τα τετραγωνικά και το είδος χρήσης (κατοικία, αποθήκη κ.λπ.).

 

Ειδικό τέλος ταφής και Πράσινο Ταμείο

Το ειδικό τέλος ταφής πάει στο Πράσινο Ταμείο και διατίθεται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων και έργων ανάκτησης και διάθεσης αποβλήτων. Η ΚΕΔΕ επαναλαμβάνει το αίτημα να συμμετέχει εκπρόσωπος της Αυτοδιοίκησης στο Διοικητικό Συμβούλιο του Πράσινου Ταμείου και να υπάρχει διαφανής και αναλογικός τρόπος εκταμίευσης του 95% στους ΟΤΑ για περιβαλλοντικά έργα.